‘Drie lessen voor de volgende ronde’

De eerste aanvraagrondes van JTF liggen achter ons. Welke lessen kunnen we hieruit trekken? Wat zijn de tips voor mensen die een projectaanvraag indienen in een volgende ronde?’ We vroegen het programmamanager Marcel Segers.

“In de eerste rondes zaten zeker goede aanvragen en die kregen dan ook een positief advies van de Deskundigencommissie”, zegt Marcel Segers. “Er waren ook projectplannen bij die niet het benodigde aantal punten haalden. Niet omdat ze niet binnen de doelstellingen van het programma pasten, maar omdat de aanvraag op belangrijke criteria onvoldoende was uitgewerkt. En dat is natuurlijk zonde. In de eerste plaats voor de aanvrager, maar ook voor ons. Er is geld beschikbaar voor de transitie van de emissie-intensieve industrie in de JTF-regio’s. Dat zetten we dat graag in, want de opgave voor de JTF-regio’s is groot en urgent: al in 2050 moet Europa klimaatneutraal zijn. Natuurlijk moeten de projecten wel passen in de JTF-regeling en voldoen aan meerdere specifieke criteria. We kunnen drie lessen leren uit de afgelopen periode.”

Les 1: Lees alle JTF-documenten

“Lees alle JTF-documenten op de website van Stimulus grondig door, zowel de regeling zelf als de publieksversie van de regeling. Lees ook de overige documenten. Het is geen eenvoudige regeling, want er zijn drie regio’s en drie sporen per regio, waarvan de invulling voor elk regio anders is. Zo kan bijvoorbeeld de toegestane inbreng van het grootbedrijf in een project per regio verschillen. Verdiep u goed in de documentatie, zodat u een goed beeld heeft van de regeling en de doelen ervan. Dat is nodig om een kansrijke aanvraag te schrijven.”

Les 2: Beschrijf het hele plaatje

“De beschrijving van het project dient concreet én compleet te zijn. Neem bijvoorbeeld alle milieueffecten mee en niet alleen de reductie van uitstoot van CO2. Neemt de bedrijvigheid in de regio toe door uw plan? Beschrijf en onderbouw dan niet alleen wat dit precies betekent voor uw eigen bedrijf of organisatie, maar ook voor de regio. Gaat u uw werknemers om- of bijscholen? Maak dan in uw aanvraag bijvoorbeeld ook duidelijk of andere bedrijven hier wat aan kunnen hebben. Misschien gaat u samenwerken met een mbo- of hbo-instelling en kunt u structureel stageplaatsen aanbieden? Noem dit dan in uw projectplan.”

Les 3: Denk aan de beoordelingscriteria

“De deskundigencommissie beoordeelt uw plan aan de hand van de diverse beoordelingscriteria. Het plan moet passen in de regeling en de leden van de Deskundigencommissie kunnen dat alleen toetsen aan wat u opschrijft. Zij kunnen geen zaken invullen die wellicht logisch zijn voor u, maar die niet opgeschreven zijn in het plan. Houd dit in uw achterhoofd bij het schrijven van de aanvraag en check dit nog eens voor u de aanvraag instuurt. Wij zien vaak dat projectindieners meegenomen worden door hun eigen enthousiasme en al schrijvende de beoordelingscriteria uit het oog verliezen.”

Durf te vragen!
Wilt u uw plan bespreken met een programmamanager van Stimulus? Vul dan het oriëntatieformulier op de website in. We denken graag met u mee!

Lees ook: