Subsidie REACT-EU cruciaal zetje naar opschaling

Om bussen, schepen en vrachtwagens elektrisch te laten rijden, zijn bijzonder sterke batterijen nodig. Hiervoor moeten niet alleen batterijen worden ontwikkeld, maar deze moeten ook geproduceerd en geïntegreerd worden in de voertuigen zelf. Daarbij zijn talloze partijen betrokken, waaronder grote partijen als Damen Shipyards, DAF Trucks en VDL Groep. Het Battery Competence Center (BCC) ontving een REACT-EU-subsidie voor ontwikkeling van batterijen voor zwaar transport én voor ontwikkeling van een centrum dat de Nederlandse batterijketen van de grond krijgt. De subsidie betekende de start van een enorme opschaling van de activiteiten.

 “Waar we 2 jaar geleden zijn begonnen met het REACT-EU project met 9 partners, hebben we inmiddels met maar liefst 65 partners”, vertelt Rutger van Poppel, programmamanager bij BCC, enthousiast. “Daaromheen hebben we nog een breder netwerk aan relevante Nederlandse en buitenlandse batterijbedrijven betrokken. De REACT-EU subsidie was een kickstart voor het verder ontwikkelen van het Nederlandse batterij-ecosysteem, met als gevolg dat we inmiddels erkend zijn als het nationale programma voor de uitvoering van de Nederlandse Actieagenda voor batterijtechnologie.”

Battery Competence Cluster

Project: Battery Competence Center

Projectpartners:

Brainport Development NV, DAF Trucks N.V., Damen Global Support B.V., ELEO Technologies B.V., Netherlands Maritime Technology Foundation, AutomotiveNL B.V., TNO, Technische Universiteit Eindhoven, VDL Bus Chassis B.V.

Looptijd:

29 maanden

Financiering:

Samenwerkingsprojecten
Het eerste doel van het REACT-EU -project is om versneld technische competenties op te bouwen, met name gericht op het zwaardere vervoer zoals bussen, trucks en schepen. Concreet betekende dit bijdragen aan de ontwikkeling van innovatieve batterijpakketten en bijbehorende productieprocessen. “Grote en kleine bedrijven werken in de projecten samen om kennis te delen en samen te ontwikkelen. Dat leidt tot versnelde opschaling van de productiecapaciteit in Nederland”, zegt Van Poppel. “Een mooi voorbeeld hiervan is ELEO in Helmond waar Koning Willem-Alexander in januari 2023 de nieuwe fabriek voor batterijmodules onthulde. Hiermee kan ELEO de productiecapaciteit van batterijmodules flink vergroten. ELEO is een spin-off van een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven. Via BCC kreeg het bedrijf de kans om samen te werken met bijvoorbeeld DAF en VDL. ELEO is nog steeds intensief betrokken bij BCC.”

Batterijland
Grote bedrijven zoals DAF, VDL en Damen hebben flinke R&D-budgetten. Is een subsidie voor de ontwikkeling van nieuwe batterijen dan wel nodig? “Jazeker, want deze bedrijven investeren ook in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Zij moeten hun bestaande concurrentiepositie namelijk behouden en tegelijkertijd kennis opbouwen over het nieuwe alternatief: de batterij. De ontwikkelingen in elektrisch rijden, komen er dus bij”, legt Van Poppel uit. “Om Nederland nu op de kaart te zetten als ‘batterijland’ is een flinke versnelling nodig en samenwerking met andere partijen. Zonder de subsidies zouden de grotere bedrijven waarschijnlijk meer tijd nodig hebben en binnen hun eigen muren blijven kijken. Het succes van het BCC komt doordat we over bedrijfsgrenzen en provinciegrenzen heen kijken.”

Ecosysteem
Het tweede doel van de REACT-EU- subsidie is om een programmabureau op te zetten dat zich sterk maakt voor de ontwikkeling van een batterij-ecosysteem. BCC stimuleert bedrijven, kennisinstellingen en organisaties in de batterij-, energie-, transport- en vaartuigindustrie om hun krachten te bundelen. Samen bouwen zij kennis op over batterijtechnologie. Van Poppel: “Hiervan profiteert heel Nederland, omdat het een fikse werkgelegenheid oplevert. Nog belangrijker, het brengt de klimaat- en energietransitie in versnelling. Het ontwikkelen van batterijtechnologie is namelijk geen doel op zich, maar een middel.”

Meedenken
Hoe werkt het stimuleren van een ecosysteem in de praktijk? Van Poppel geeft een voorbeeld. “Gisteren had ik bijvoorbeeld een gesprek met een startup dat met röntgentechnologie de ‘gezondheid’ van de batterij beter denkt te kunnen monitoren. Wij denken mee over samenwerkingspartners voor de jonge onderneming om sneller de markt op te kunnen gaan. Nog een voorbeeld? Speciale dunne folies zijn essentieel voor het maken van de volgende generatie batterijen. Een bedrijf had het productieproces hiervan verbeterd en zocht nu een machinebouwer die hier wellicht mee verder wilde.”

Grote broek
Ons netwerk groeit enorm, net als het aantal partners, ons budget en onze doelstellingen. “Of BCC aan de wieg staat van een nieuw ASML? Dan trekken we wel een hele grote broek aan”, lacht Van Poppel, “maar het zou natuurlijk wel kunnen. De nieuwe bedrijven die we op weg helpen, blijken vaak bijzonder succesvol te zijn en de batterijmarkt is echt gigantisch.’

Rutger van Poppel: “De nieuwe bedrijven die we op weg helpen, blijken vaak bijzonder succesvol te zijn.”

Over Battery Competence Cluster

In 2023 heeft het Battery Competence Center de naam veranderd in Battery Competence Cluster – NL. Het programma is inmiddels hét nationale platform voor het faciliteren van publiek-private samenwerking in de Nederlandse batterijketen.  Daarin focust het programma zich op vier strategische thema’s: nieuwe generatie batterijmaterialen en productieprocessen, batterijsystemen voor mobiliteit, batterijsystemen voor netstabilisatie en circulariteit en recycling.

Meer informatie vind je op: www.batterycompetencecluster.nl.