Chocoladefabriek: leren in een circulaire omgeving

Steeds minder jongeren kiezen voor techniek. En dat terwijl zij hard nodig zijn om de energie- en grondstoffentransitie van de grond te krijgen. Maar we komen niet alleen handjes te kort. Scholen kunnen de technologische ontwikkelingen uit de praktijk niet bijhouden. Bovendien zijn de geavanceerde machines te duur voor het onderwijs. Daarom biedt de Chocoladefabriek in de voormalige NPF-toren aan de Noordkade in Veghel een inspirerende, up-to-date leeromgeving voor technische professionals van morgen.

In de Chocoladefabriek komt een productielijn voor chocoladeproducten waar leerlingen ervaring kunnen opdoen met onder meer procestechniek, mechatronicia, logistiek, hospitality, bedrijfsvoering en retail. “Veel leerlingen leren veel beter in de beroepspraktijk dan in een klaslokaal”, aldus Henk Maas, eigenaar van WerkEnLeren. Hij startte zijn schoolcarrière op de ambachtsschool in Gemert en studeerde later onderwijskunde. Samen met het Circular Food Center realiseert hij de leeromgeving. Daarbij gaat het niet alleen om het leren van nieuwe technieken en vaardigheden. Ook kennis over een duurzamere en gezondere voedingsindustrie speelt een belangrijke rol in de Chocoladefabriek. De officiële naam van het project is dan ook ‘HC2 Hybride Leren in een Circulaire Omgeving’.

In de Chocoladefabriek in Veghel is van alles te beleven in de sfeer van ‘Sjakie en de chocoladefabriek’.

Project: HC2 Hybride leren in een Circulaire Omgeving
(De Chocoladefabriek)

Projectpartners:

Stichting WerkEnLeren, Samen Tegen Voedselverspilling, Stichting TCF

Looptijd:

32 maanden

Financiering:

Dagje uit
“Het unieke van de Chocoladefabriek is de combinatie van ‘Learning en Leisure’”, legt Maas uit, “Leerlingen kunnen er aan de slag, maar betalende bezoekers kunnen ook een dagje uit voor een ‘chocolade experience’. Er valt echt van alles te beleven in de sfeer van ‘Sjakie en de chocoladefabriek’. Denk aan zelf chocolademelk of hagelslag maken. Bovenop de toren komt een extra verdieping met daar weer bovenop een dakterras met een zweefmolen en een buitenterras. Het is de bedoeling dat er veel activiteiten en tentoonstellingen in de Chocoladefabriek georganiseerd gaan worden. De inkomsten hieruit moeten de fabriek draaiende houden.”

Motortje
Maas benadrukt dat de Chocoladefabriek straks een eigen verdienmodel heeft. “Het is niet de bedoeling dat de fabriek aan het subsidie-infuus blijft hangen. De REACT-EU-subsidie en de lening van de provincie Noord-Brabant zijn het motortje om het project te kunnen starten. Daarnaast heeft de subsidie een positief effect op de projectpartners die overigens al wel aangehaakt waren. Het mooie van subsidie is dat je het niet zomaar krijgt en daarmee is het toch een ‘proeve van bekwaamheid’. Het projectvoorstel en de financiële onderbouwing ervan zijn natuurlijk goed bekeken.”

Triple helix
Naast het doordachte verdienmodel, is de triple helix belangrijk voor het slagen van het project. Zowel het bedrijfsleven, het onderwijs als de overheid is intensief betrokken bij de Chocoladefabriek en dat blijft ook zo. Er is een gezamenlijk doel, want alle partijen zijn gebaat bij voldoende goed opgeleid technisch personeel in de regio. De Meijerijstad is een belangrijk regionaal economisch centrum in Noord-Brabant. Er zijn bijna 45.000 arbeidsplaatsen in het midden en kleinbedrijf en in toonaangevende (inter)nationale bedrijven op het gebied van food, feed en logistiek, zoals Campina, Mars en Vanderlande.

Enthousiasme
Maas merkt dat de Chocoladefabriek bij jong en oud tot de verbeelding spreekt. “Wekelijks worden we benaderd door bedrijven die zich bij ons willen aansluiten of cursussen bij ons willen geven. Ook worden we uitgenodigd in veel overlegprojecten, omdat mensen geïnspireerd raken iets soortgelijks op te zetten. Ik vind dat prachtig, want ik gun het jongeren – en trouwens ook ouderen – om te leren in een inspirerende omgeving. Ook het zittend personeel van de bedrijven in de omgeving zal hun leven lang moeten blijven leren. Het is trouwens ook belangrijk dat ouders enthousiast zijn over de Chocoladefabriek en techniek. Zij beslissen immers mee over de schoolkeuze. ”

Henk Maas: “Het mooie van subsidie is dat je het niet zomaar krijgt en daarmee is het toch een ‘proeve van bekwaamheid’.”

Bijna open
Tegelijkertijd vindt Maas de overweldigende belangstelling ook bijzonder. “We zijn immers nog niet open en zitten midden in een grootscheepse verbouwing. De toren zit vol met oude machines die plaats gaan maken voor hypermoderne machines van bijvoorbeeld Vanderlande. Hierin zitten de nieuwste sensoren, camera’s en robotten. Leerlingen kunnen straks echt operator zijn van zo’n kostbare, hypermoderne machine.”

Naar verwachting kunnen de eerste leerlingen rond de zomer aan de slag in de Chocoladefabriek. Eind 2023 gaan de deuren open voor bezoekers.

Over Stichting WerkEnLeren

Er is een grote groep leerlingen in met name het VMBO en MBO die moeite heeft met het volgen van regulier onderwijs. De aangeboden lesstof wordt niet boeiend gevonden of niet echt begrepen. Hierdoor maken onnodig veel leerlingen hun opleiding niet af of stromen uit naar de arbeidsmarkt zonder de juiste competenties. Stichting WerkEnLeren wil deze leerlingen een volwaardig alternatief bieden door hen te laten leren in een levensechte werksituatie, de leerfabriek. Oprichter van de stichting is Henk Maas. Samen met anderen heeft hij Maas Leerfabrieken opgericht. Hij werkt nu fulltime aan de Chocoladefabriek.

Bekijk het filmpje over de Chocoladefabriek in Veghel.