Korte Keten Brandrood Rund

In de samenleving is het voedselbewustzijn groter dan ooit. Er leven grote zorgen over de gevolgen van onze voedselproductie en consumptie op het milieu, de biodiversiteit, onze gezondheid en het dierenwelzijn. Ook zijn er grote uitdagingen als gevolg van klimaatverandering, uitputting van bodem en grondstoffen en toename van de wereldbevolking. Anderzijds wordt er steeds meer geïnvesteerd in voedselbossen, natuurgrazers en andere duurzame en innovatieve landbouwvormen. Lokaal en vers voedsel van boeren en ambachtslieden uit de eigen regio staat weer op de kaart en vindt zijn weg via de horeca, speciaalzaken, boerderijwinkels. Afzet naar supermarkten en/of andere grote afnemers zoals ketengeorganiseerde horeca, is echter zeer beperkt terwijl deze de belangrijkste afnemers van agrofoodproducten zijn.
Supermarkten hebben een grote belangstelling voor lokale producten, echter zij stuiten daarbij op een belangrijk obstakel. De producten van de boeren, tuinders en vissers zijn momenteel nog niet (altijd) aantrekkelijk genoeg voor verkoopkanalen wat betreft professionaliteit. Onder professionaliteit wordt verstaan het voldoen aan de supermarkteisen op het gebied van borging van kwaliteit & voedselveiligheid, logistiek, verpakking, etikettering, artikeldata en facturering. Supermarktketens zoeken en vragen nadrukkelijk oplossingen hiervoor.
De partners willen een project starten waarbij niet alleen een dergelijke professionaliseringsslag wordt gemaakt, maar waarbij tevens een bijdrage geleverd wordt aan de noodzakelijke verduurzaming van de landbouw en de voedselketen
Doel van het project Korte Keten Brandrood Rund is het ontwikkelen, valideren, verfijnen en implementeren van innovaties die gezamenlijk praktijkrijp worden gemaakt tot een totaalconcept, waarmee het mogelijk wordt om voor de eerste keer een effectieve, commercieel interessante professionele korte keten te realiseren voor de verkoop van circulaire vleesproducten van het Brandrood rund aan de supermarkten. Hierbij staat duurzame vierkantsverwaarding van het dier centraal. Subdoelstellingen zijn:
Verspreiding van de resultaten van het project binnen en buiten het EIP-AGRI netwerk.
Het organiseren van alle data en ontwikkelen van (ondersteunende en ICT) systemen, die het mogelijk maken om de korte keten producten op te nemen in het assortiment van de supermarkten.
Zoeken naar manieren van optimaliseren van natuur inclusieve- c.q. opschaling naar biologische opfok van brandrood runderen en de daadwerkelijke opfok van brandrode runderen, inclusief het bepalen van de kostprijs na omschakeling.
Het ontwikkelen van een geavanceerd vierkantsverwaarding model.
Het ontwikkelen van een assortiment korte keten rundvlees producten, inclusief verpakking, die zowel goed passen in het assortiment van de supermarkt, als leiden tot een goede businesscase in de keten.

Het project betreft de inrichting van de hele keten tot en met de supermarkt en de Operationele Groep Brandrood Rund bestaat uit de volgende samenwerkingspartners:
Pennings uit Heeswijk Dinther, die verantwoordelijk is voor de natuur inclusieve teelt van gewassen voor voer en opfok van de Brandrood runderen;
Vair uit Erp, die verantwoordelijk is voor de concept- en productontwikkeling;
Quista Solutions uit Œs-Hertogenbosch, die zorgt voor de ontwikkeling van alle data en systemen die het mogelijk maken om de korte keten producten op te nemen in het assortiment van de supermarkten.
Wanneer het project verder gevorderd is en het aanbod concreter is, zullen ook supermarkten aansluiten. Hierover zijn reeds vergaande besprekingen gaande.
Meerdere studenten/afstudeerders van de HAS (Foodinnovation) uit Den Bosch zullen in het projectopdrachten vervullen.
Dit project is een mooi voorbeeld van een kleinschalig project dat inspeelt op de uitdagingen van de agrarische sector en de positie van de primaire producent versterkt door ontwikkeling en realisatie van een meerwaarde strategie.

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
(Samenwerking in het kader van EIP t.b.v Agrofood)
Regio
Noord-Brabant
Projectlocatie
Den Bosch
Startdatum:
14-6-2021
Einddatum:
15-5-2023

Begunstigde:

Adres:
Helftheuvelweg 11
Den Bosch
Nederland
Partner(s):
Quista Solutions BV; Vair; Maatschap JAM Pennings & MCC Pennings-van den Berg

Financiering

EU
€ 73.151
Noord-Brabant:
€ 73.151
Totaal privaat:
€ 175.032
Totale subsidiabele kosten:
€ 321.334

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek