Het project ‘Dynamisch configureerbare heavy duty laadinfrastructuur met netkwaliteitverbetering’ heeft als doelstelling een integrale oplossing te ontwikkelen en demonstreren voor het laden van zware elektrische voertuigen, zonder de elektriciteitsnetwerken te verstoren.
Deze oplossing is een nieuw, meervoudig en dynamisch laadsysteem dat is voorzien van een softwarematige gestuurde stabilisatie. Deze stabilisatie zal het mogelijk maken om meerdere voertuigen gelijktijdig te kunnen opladen (zowel snel als langzaam) op de gewenste vermogens. Dit systeem verlaagt dus de investering in laadinfrastructuur aanzienlijk en vermindert het aantal benodigde lokale netaansluitingen.
Daarnaast willen de partners een verbetering van de netkwaliteit in de laadsystemen als functie opnemen. Wat ervoor zorgt dat de kwaliteit van de lokale energienetwerken zal verbeteren en dat op termijn de laadsystemen grootschalig in een netwerk gekoppeld kunnen worden. Het koppelen van de systemen leidt tot minder verstoringen in de elektriciteitsnetwerken en maakt het mogelijk om smart balancing toe te passen. Dat wil zeggen dat de beschikbare vermogens in de laadpalen en andere toepassingen, kunnen worden verdeeld op een slimme en efficiënte manier.
Dit OPZuid project omvat het gehele proces wat leidt tot een demonstratie van een volwaardig, marktrijp systeem. Het project richt zich als eerste op toepassing in de elektrificatie van busvloten, waarna achtereenvolgens de snel opkomende markten van elektrisch goederen transport en laadpleinen voor personenauto’s betreden zullen worden.