Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen

Op dit moment zijn duurzame elektrische vervoersmiddelen voornamelijk beschikbaar in ‘Eerste Wereld’ landen. Echter, juist in (metropolen van) opkomende landen is de behoefte aan duurzame last-mile mobiliteitsoplossingen groot. Dit komt m.n. vanwege een exponentiële bevolkingsgroei en de hiermee samenhangende klimaatimpact (o.a. toenemende luchtvervuiling). Een belangrijk voertuig in dergelijke landen is de auto rickshaw (een driewielige tuk tuk). Op dit moment staat een slecht publiek laadnetwerk (i.e. een minimale beschikbaarheid en betrouwbaarheid) in deze opkomende landen de grootschalige doorbraak van elektrische rickshaws in de weg. Dit leidt tot zogenaamde ‘charge anxiety’ bij chauffeurs.

Om duurzame last-mile mobiliteit voor iedereen beschikbaar te maken, is dit MIT-R&D-samenwerkingsverband tussen TUX mobility en Paulides (moederorganisatie van Advanced Electromagnetics) gecreëerd. De innovatie en gezamenlijke ontwikkeling binnen dit MIT-R&D-samenwerkingsproject ligt o.a. in:

  • het eerste modulaire EV-platform wereldwijd (i.e. de skateboard architectuur) voor een betaalbaar, duurzaam en schaalbaar driewielig stadsvoertuig, aangedreven door zonne-energie en met de hoogste energie-efficiëntie in haar markt. Dit voertuig is onafhankelijk van de laadinfrastructuur en stoot geen negatieve externaliteiten uit. Hierbij mag niet worden ingeleverd op basisvereisten (o.a. range, acceleratie, snelheid en comfort).
  • een effectief regeneratief remsysteem voor een lichtgewicht stadsvoertuig om de verloren kinetische energie bij start/stop acties te regenereren. Meer dan 60% van een drive cycle van deze last-mile voertuigen bestaat uit dergelijk start/stop acties.
  • elektrische in-wiel motoren en aandrijving voor een lichtgewicht stadsvoertuig met zowel een overtreffende power-to-weight ratio als een price-to-performance ratio.
  • een optimale price-to-performance ratio voor een dakconstructie met geïntegreerde zonnepanelen. De constructie dient afdoende robuust te zijn om celdegradatie en hiermee gepaard gaand efficiëntieverlies voor een gebruiksperiode van 10 jaar te minimaliseren.

De partners binnen dit MIT-R&D-samenwerkingsproject zijn sterk gefocust op R&D, met engineers van o.a. de technische universiteiten van Eindhoven, Delft, India en de VS. Hiermee plaatsen zij Nederland in de schijnwerpers op het gebied van duurzame low-cost stadsvoertuigen. Op zowel de korte als op de lange termijn zorgt dit project voor tientallen innovatiegerichte banen in de regio Zuid-Nederland. Het project valt binnen de Topsectoren Logistiek (1E: Reductie in CO2-uitstoot, geluid en/of stank in de logistiek en 1H: Integratie van nieuwe technologie in logistieke processen) en HTSM (4C: Automotive).

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
R&D samenwerking (R&D)
Regio
Noord-Brabant
Projectlocatie
BREDA
Startdatum:
1-10-2020
Einddatum:
30-9-2022

Begunstigde:

Adres:
Delpratsingel 23
BREDA
Nederland
Partner(s):
TUX mobility B.V.; Paulides B.V.

Financiering

Rijk:
€ 100.000
Noord-Brabant:
€ 100.000
Overig :
€ 100.000
Totaal publiek:
€ 300.000
Totaal privaat:
€ 376.830
Totale subsidiabele kosten:
€ 676.830

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek