Jaarverslag OPZuid 2020 – Van euro tot impact ook in coronatijd

Het jaar 2020 was voor iedereen een vreemd jaar. Corona maakte alles anders. Dit was ook merkbaar voor de projecten binnen OPZuid. Sommige liepen vertraging op of veranderden gaandeweg, maar desondanks zagen we weinig bedrijven die zich terugtrokken uit de innovatieprojecten. Ook in deze lastige tijd heeft OPZuid opnieuw mooie initiatieven ondersteund.

Lichtpuntjes van 2020
In deze laatste fase van de programmaperiode werden maar liefst 30 nieuwe projecten goedgekeurd. Twee derde daarvan is gericht op het thema ‘Bevordering van duurzame energie’. Bovendien kondigde de Europese Commissie het COVID-19 herstelprogramma ‘Next Generation EU’ aan, waarvan het eerste onderdeel al in 2021 uitgevoerd wordt onder de vlag van de lopende EFRO-programma’s. Voor OPZuid betekent dit een extra subsidiebudget van  € 49,5 miljoen euro,  bestemd voor een veerkrachtig, groen en digitaal herstel van de Zuid-Nederlandse economie.

We kijken vooruit
Verder bereidden we ons voor op de toekomst. Met verschillende partijen uit het speelveld hebben we  de contouren van de nieuwe programmaperiode 2021-2027 verder uitgewerkt. Volgens de kaders van de Regionale InnovatieStrategie (RIS3) ligt de focus binnen het nieuwe OPZuid op de vijf maatschappelijke transities: energie, grondstoffen, klimaat, landbouw en voeding & gezondheid. Het programma is nu in concept klaar en zal rond de zomer worden ingediend in Brussel.

OPZuid jaarverslag 2020
In het jaarverslag leest u interviews met ondernemers en organisaties die geholpen zijn met OPZuid-subsidie, ziet u alle facts & figures en komt u te weten waarom regionale samenwerking zo belangrijk is. Bekijk het OPZuid jaarverslag 2020 hier.

Nieuwsgierig?
Bent u nieuwsgierig geworden naar wat we nog meer doen met Europese, nationale en regionale subsidieprogramma’s? Kijk dan ook eens naar onze andere ‘Verhalen uit de praktijk‘ en het projectenoverzicht op onze website.

Afbeelding bij OPZuid jaarverslag 2020