Europese steun voor circulaire batterijhub in Moerdijk

Refurb Battery bouwt aan een unieke plek waar gebruikte fietsaccu’s een tweede en zelfs derde leven krijgen. Dit doen ze samen met projectpartner Port of Moerdijk en hulp van het Just Transition Fund.  Met een bijdrage van 5 miljoen euro uit Europa moet de ‘Circular Lithium Port Moerdijk‘ bij gaan dragen aan een duurzamere, slimmere en minder afhankelijke Europese batterijensector.

Van fietsaccu tot bouwplaatsbatterij

Refurb Battery ontwikkelt batterijmodules op basis van hergebruikte batterijcellen uit onder andere e-bikes en elektrische scooters. Tot een aantal jaar geleden was er eigenlijk nog geen goede recycling voor afgedankte fietsaccu’s. Marty Smits, medeoprichter van Refurb Battery licht toe: “Als een fietsaccu niet meer goed functioneert, wordt deze in zijn geheel weggedaan. En dat terwijl er soms maar enkele batterijcellen niet meer goed functioneren. Het produceren van batterijen is niet milieuvriendelijk, want er komt veel CO2 vrij. Daarnaast is het transport van lithiumafval gevaarlijk en erg duur. Als je bedenkt dat de Nederlandse batterijenmarkt de komende jaren gaat vertienvoudigen tot zo’n 5 miljoen ton aan gebruikte batterijen, dat moeten we daar iets mee. Gelukkig kan dat ook en daar zijn wij op ingesprongen.”

Refurb Battery bekijkt de kwaliteit van de losse batterijcellen in afgedankte accu’s om er vervolgens nieuwe batterijtrays van te maken. “Op de centrale inzamelplek van batterijen kijken we welke accu’s nog goed zijn. We gaan die accu’s vervolgens uit elkaar halen en iedere losse batterijcel testen en doormeten. Vervolgens zetten we alle cellen met dezelfde kwaliteit in een speciaal ontwikkelde tray. Die batterijtray kunnen we vervolgens voor heel veel verschillende toepassingen inzetten, zoals laadpleinen, supermarkten met een te kleine aansluiting, festivals of op een bouwplaats.”, vertelt Smits.

De batterijtrays zijn ontworpen voor langdurig gebruik. Via slimme monitoring wordt de kwaliteit van elke cel gevolgd. Smits: “Als een tray achteruitgaat, kijken we welke cellen we moeten vervangen zodat alle cellen weer hetzelfde niveau hebben. Zo verlengen we de levensduur van vijf naar tientallen jaren en krijgen batterijen een tweede of zelfs derde leven.”

Eén locatie, alle stappen

De Circular Lithium Port Moerdijk brengt alle stappen van de circulaire keten samen op één plek: van sortering en hergebruik tot dataverzameling en recycling. Dat voorkomt onnodig transport van gevaarlijk lithiumafval en maakt het proces efficiënter en veiliger. “Binnen het batterijenlandschap proberen we in kaart te brengen welke partijen er zijn en voor wie het interessant is om tot de lithiumport toe te treden. Zo willen we een plek creëren waar verschillende partijen in de batterijketen samenkomen en samenwerken.”, licht Smits toe.

Refurb Battery werkt samen met onder meer Greenchoice, Port of Moerdijk, fietsfabrikanten en producenten van powertools. “Dat is geen samenwerking met alleen afnemen, maar we helpen fietsfabrikanten ook echt verder. Doordat we alle batterijcellen testen en alles bijhouden, geven we de fabrikanten weer waardevolle informatie over de levensduur van hun batterijen. Zo ontstaat een keten waarin iedereen wint.”, geeft Smits enthousiast aan.

JTF als vliegwiel voor opschaling

De bijdrage van het Just Transition Fund is essentieel om de volgende stap te zetten. Smits: “We willen en moeten de verwerkingscapaciteit verhogen met het oog op de toekomst. Dat vraagt om automatisering, uitbreiding van ons productaanbod, een grotere locatie en de verwerking van nieuwe soorten accu’s. Dankzij JTF kunnen we die schaalsprong sneller maken.” Gezien de groei van de batterijmarkt is wachten ook niet ideaal. “Zo’n schaalsprong moet met alle stappen tegelijk gemaakt worden. Doe je dat niet, dan kan het zomaar weer een paar jaar duren voordat je naar de volgende batterijsoort kan om die te gaan verwerken. Dat is zonde, want het is voor de keten superbelangrijk dat we zo snel mogelijk meer grip krijgen op alle accu’s die we in Nederland op de markt zetten.”

Daarnaast geeft de JTF-subsidie ook credibility. “Buitenlandse partijen kennen ons niet altijd en de subsidie geeft ons aanzien. Zo kunnen we nog meer samenwerkingen opzetten en de uitdagingen waar we voor staan aangaan.”, sluit Smits enthousiast af.

Lees hier meer over de financiering van dit project.