Ondernemers die de afgelopen periode een aanvraag ingediend hebben voor een GLB-subsidie moeten veel langer wachten dan normaal op hun beoordeling. Stimulus werkt met man en macht aan het wegwerken van de achterstanden die veroorzaakt zijn door nieuwe samenwerkingen, nieuwe werkprocessen en een onverwacht hoog aantal subsidieaanvragen.
We begrijpen dat dit erg vervelend en frustrerend is voor de aanvragers. Het is niet de dienstverlening die we nastreven. Er wordt daarom door ons hele team hard gewerkt om de grote achterstand in te halen. Mede namens het Hoofd Stimulus, Marlies Vos, bieden we dan ook alle aanvragers onze welgemeende excuses aan voor de vertraging en lichten we hieronder graag verder toe waardoor de achterstand is ontstaan en wat we doen om deze in te lopen.
Redenen voor de vertraging
Het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid-programma (GLB 2023-2027) is vorig jaar van start gegaan. Het is op een andere manier ingericht dan het vorige plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3). Alle betrokken partijen hebben te maken met een nieuwe samenwerkingsvorm, nieuwe regels, werkprocessen en systemen. Daarvoor moeten medewerkers opgeleid worden. Het oplossen van de knelpunten gaat helaas niet zo snel als we graag zouden willen, maar we werken er met vereende krachten aan.
Een andere reden voor de vertraging is de grote belangstelling voor het GLB. We zien dat heel veel bedrijven willen verduurzamen en de weg weten te vinden naar het subsidieprogramma. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee, maar het zorgt er ook voor dat we veel meer aanvragen te verwerken krijgen dan waar we rekening mee hadden gehouden.
Wat doen we eraan?
Stimulus heeft de afgelopen maanden met de betrokken partijen goede stappen gezet op het vlak van samenwerking, werkprocessen en inrichting van systemen. Daarnaast hebben we flink geïnvesteerd in de uitbreiding en opleiding van het GLB-team. Op die manier kunnen we achterstanden weg gaan werken. Dat heeft alleen wat tijd nodig. We verwachten in het eerste kwartaal van 2026 een flinke inhaalslag te hebben gemaakt.
Contactpersonen voor dringende vragen
We kunnen ons voorstellen dat het lange wachten en de bijbehorende onduidelijkheid het geduld van de aanvragers ernstig op de proef stelt. We doen dan ook ons uiterste best om iedereen zo snel mogelijk te helpen. In de tussentijd kunnen ondernemers met dringende vragen terecht bij de beoordelaar die is toegewezen aan hun projectaanvraag.

