foto: copyright Lightyear
Dankzij de wereldwijde behoefte aan schonere auto’s zijn elektrische auto’s voor de consumentenmarkt aan een opmars bezig. Dit komt onder andere doordat de beleving van elektrische auto`s bijna niet meer onderdoet voor de conventionele uitvoeringen.
Het nadeel is dat dit is bereikt doordat er concessies ten aanzien van de duurzaamheid en de infrastructuur (laadpalen) zijn gedaan. Zo kunnen deze auto`s niet (volledig) in hun eigen energie voorzien en zijn er altijd oplaadpalen nodig om dit te compenseren. Dit is een groot gebrek in het huidige duurzaam rijden. Het vergt een zeer grote investering om alle parkeerplaatsen te voorzien van laadpalen. Bovendien is het niet mogelijk dat iedereen tegelijkertijd de auto aan de lader koppelt, omdat het elektriciteitsnet hier niet op berekend is. Dit zorgt ervoor dat het niet mogelijk is om iedereen elektrisch te laten rijden. Daarnaast zijn de beschikbare stroomvoorzieningen lang niet altijd 100% duurzaam opgewekt.
Doel van het “Lightyear” project is de ontwikkeling van een elektrische auto die voor gemiddeld gebruik vrijwel volledig zelfvoorzienend is en toch geschikt is voor de commerciële markt. Dit is een elektrische auto die niet volledig afhankelijk is van het elektriciteitsnet, omdat de auto in staat is zelf energie op te wekken door middel van zonnecellen die geïntegreerd zijn in het dak. In plaats van belastend voor de energie infrastructuur, kan de auto juist een bron en buffer worden voor het elektriciteitsnet.
De beoogde innovatie kan zorgen voor een grote omslag in de automotive branche. Auto’s worden echt schoon en zijn niet meer afhankelijk van de energie infrastructuur, waar vaak alsnog grijze elektriciteit wordt gebruikt om de kilometers te kunnen rijden. Dit brengt de potentie met zich mee deze innovatie wereldwijd af te zetten, waardoor exportmogelijkheden vanuit de regio groot zullen zijn.
Om het voertuig geschikt te maken voor de commerciële markt zal het, naast zelfvoorzienend duurzame energie op te wekken, zowel aan de optische- als aan de gebruikerseisen van de consument moeten voldoen. Om dit te realiseren zal bij de ontwikkeling van het chassis en de carrosserie een optimum moeten worden gezocht tussen onderhoud- en productiekosten, gewicht, aerodynamica en design. Dit alles zonder concessies te doen met betrekking tot de veiligheid. De zelfvoorzienende gezinsauto zal immers pas massaal afzet vinden wanneer deze betaalbaar is voor de gemiddelde consument.
In de media:
- RTL Nieuws: Lightyear: ‘Doel is een betaalbare auto die bijna nooit aan de lader hoeft‘
- VRPO Tegenlicht (NPO2) ‘Rijden op zon’ d.d. 21-11-2021
- Eindhovens Dagblad: Lightyear in Helmond maakt de auto van de toekomst – d.d. 24-09-2021
- Eindhovens Dagblad Documentaireserie ‘Driven by Challenges’ d.d. 09-07-2020
- Youtube – Missie en voortgang Lightyear d.d. 25-06-2020
- YouTube Lightyear film, Week van de Wetenschap 2019
- 5 Most innovative tech products by Dutch startups you’ll wish you already had
- Duurzaam Bedrijfsleven – ‘Meest aerodynamische productieauto; Lightyear One behaalt wereldrecord’ d.d. 30-10-2019
- Duurzaam Bedrijfsleven – ‘Lightyear luidt `a new dawn’ in met onthulling zonneauto Lightyear One’ d.d. 25-06-2019
- Eindhovens Dagblad – Eerste zonneauto van Helmondse Lightyear onthuld d.d. 25-06-2019
- Innovation Origins NL – Lightyear aan de vooravond van de onthulling d.d. 22-06-2019
- RTL Nieuws – Nederlandse zonneauto wacht stralende toekomst d.d. 10-04-2019
- De Week van de Ondernemer d.d. 11-2018