Lightyear: Innovatieve, zelfvoorzienende auto op zonne-energie

foto: copyright Lightyear

Dankzij de wereldwijde behoefte aan schonere auto’s zijn elektrische auto’s voor de consumentenmarkt aan een opmars bezig. Dit komt onder andere doordat de beleving van elektrische auto`s bijna niet meer onderdoet voor de conventionele uitvoeringen.

Het nadeel is dat dit is bereikt doordat er concessies ten aanzien van de duurzaamheid en de infrastructuur (laadpalen) zijn gedaan. Zo kunnen deze auto`s niet (volledig) in hun eigen energie voorzien en zijn er altijd oplaadpalen nodig om dit te compenseren. Dit is een groot gebrek in het huidige duurzaam rijden. Het vergt een zeer grote investering om alle parkeerplaatsen te voorzien van laadpalen. Bovendien is het niet mogelijk dat iedereen tegelijkertijd de auto aan de lader koppelt, omdat het elektriciteitsnet hier niet op berekend is. Dit zorgt ervoor dat het niet mogelijk is om iedereen elektrisch te laten rijden. Daarnaast zijn de beschikbare stroomvoorzieningen lang niet altijd 100% duurzaam opgewekt.

Doel van het “Lightyear” project is de ontwikkeling van een elektrische auto die voor gemiddeld gebruik vrijwel volledig zelfvoorzienend is en toch geschikt is voor de commerciële markt. Dit is een elektrische auto die niet volledig afhankelijk is van het elektriciteitsnet, omdat de auto in staat is zelf energie op te wekken door middel van zonnecellen die geïntegreerd zijn in het dak. In plaats van belastend voor de energie infrastructuur, kan de auto juist een bron en buffer worden voor het elektriciteitsnet.

De beoogde innovatie kan zorgen voor een grote omslag in de automotive branche. Auto’s worden echt schoon en zijn niet meer afhankelijk van de energie infrastructuur, waar vaak alsnog grijze elektriciteit wordt gebruikt om de kilometers te kunnen rijden. Dit brengt de potentie met zich mee deze innovatie wereldwijd af te zetten, waardoor exportmogelijkheden vanuit de regio groot zullen zijn.

Om het voertuig geschikt te maken voor de commerciële markt zal het, naast zelfvoorzienend duurzame energie op te wekken, zowel aan de optische- als aan de gebruikerseisen van de consument moeten voldoen. Om dit te realiseren zal bij de ontwikkeling van het chassis en de carrosserie een optimum moeten worden gezocht tussen onderhoud- en productiekosten, gewicht, aerodynamica en design. Dit alles zonder concessies te doen met betrekking tot de veiligheid. De zelfvoorzienende gezinsauto zal immers pas massaal afzet vinden wanneer deze betaalbaar is voor de gemiddelde consument.

In de media:

Projectinformatie

Programma:Subprogramma
1B2
Prioriteit
Bevordering innovatievermogen MKB (1B2),
Regio
Noord-Brabant
Projectlocatie
Helmond
Startdatum:
01-11-2017
Einddatum:
30-06-2019

Begunstigde:

Begunstigde:
Atlas Technologies B.V.
Adres:
Kastanjelaan 400, EINDHOVEN
Nederland
Partner(s):
Atlas Technologies B.V.

Financiering

EU (EFRO)
€ 250.000
Totaal privaat:
€ 1.252.528
Totale subsidiabele kosten:
€ 1.502.528

Statistieken

Totale subsidiale kosten
Totaal publiek
Menu

VAN IDEE
TOT INNOVATIETRANSITIE UITVOERING

Pauzeer
Jaarverslag Stimulus Programmamanagement 2020

Bekijk hier

Bekijk ons jaarverslag