WeForce

WeForce

Of het nou een televisie betreft in een fysieke winkel (retail) of een paar schoenen in een webshop (e-tail): elke consument heeft het recht om een aankoop te retourneren. Het ‘aftersales’-proces rondom teruggezonden en teruggebrachte aankopen past vaak niet in het reguliere proces van de (r)etailer en is daarnaast kostbaar. In veel bedrijven zijn retourstromen daardoor een ondergeschoven kindje; ze worden vaak gezien als een kostenpost en krijgen weinig aandacht. De (winkel)voorraad van een (r)etailer of distributeur zorgt voor exact dezelfde vraagstukken en kent een soortgelijke problematiek. Gevolg is, dat onverkochte, verouderde producten in magazijnen belanden of worden teruggestuurd naar de distributeur of producent. Deze retourgoederen nemen veel ruimte in en verliezen uiteindelijk hun waarde.

De hamvraag is: wat is zo’n geretourneerd of onverkocht product op dit moment waard? En hoe is deze waarde zodanig efficiënt te bepalen, dat de kosten voor diagnose/controle, logistiek, eventuele reparatie, warehousing en waardebepaling niet zélf de bepalende factor zijn die het product per saldo waardeloos maken? BuyBay, ReShelve en Comserve Network willen binnen dit project gezamenlijk vanuit een afgerond vooronderzoek en hun huidige expertise, mogelijkheden en ervaring starten met de ontwikkeling van een totaaloplossing voor retourafhandeling én re-selling met de focus op Reverse Equipment Manufacturing (REM). Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor technologische middelen en intelligente ICT-oplossingen. De drie samenwerkende mkb-bedrijven zijn overtuigd van de kracht van hun complementaire samenwerking en onder de werktitel ‘WeForce’ is het samenwerkingsverband én het projectplan een feit.

Hoofddoelstelling binnen het project is het ontwikkelen van een duurzame End to End solution for reverse logistics: Receiving, Test & Grade, Refurb, Inventory management, Remarketing, Fulfilment, Recycling, Reporting en dashboarding. Hiermee willen de drie mkb-bedrijven niet alleen een logistieke service ontwikkelen, maar tevens de waarde van elk product op ieder moment inzichtelijk maken. Hiermee wil WeForce bewustwording creëren binnen de keten m.b.t. de vele kansen die er zijn voor retourgoederen en daarmee kansen voor de bedrijven binnen de sectoren retail en logistiek. WeForce ambieert 90% van de retourproducten opnieuw te kunnen verkopen en hierdoor de levenscyclus te verlengen. Met de overige 10% van de goederenstroom zet WeForce in op efficiënt hergebruik van onderdelen en recycling om zodoende de vernietiging van producten te minimaliseren en daarmee de afvalberg te verkleinen.

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
R&D samenwerking (R&D)
Regio
Limburg
Projectlocatie
ROERMOND
Startdatum:
12-09-2016
Einddatum:
31-12-2017

Begunstigde:

Begunstigde:
BuyBay
Adres:
Noordhoven 17
ROERMOND
Nederland
Partner(s):
BuyBay; Comserve Network Netherlands B.V.; ReShelve BV

Financiering

Rijk:
€ 175.038
Noord-Brabant:
€ 93.584
Limburg:
€ 81.454
Overig :
€ 1.349.381
Totaal publiek:
€ 1.699.457
Totale subsidiabele kosten:
€ 1.699.457

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek