In Europa rijden zo’n 450.000 koeltrailers rond, allen met een koelaggregaat op diesel, die ieder 4.500 liter diesel (of meer) verbruiken, gezamenlijk zo’n 2 miljard liter diesel per jaar. De effecten op het milieu in de vorm van uitstoot van CO2 en fijnstof zijn enorm. De gezamenlijk uitstoot van CO2 beloopt meer dan 5 miljard kg. Daarnaast maken de dieselaggregaten veel lawaai.
Enkele jaren geleden kwam Twan Heetkamp Trailers B.V. op het idee om voor de koeling alternatieve energie te gebruiken en hiervoor enkele prototypes te ontwikkelen. De nieuwe koeltrailer heet The New Cool en biedt een milieuvriendelijke oplossing. Deze gebruikt geen dieselaggregaat, maar een elektromotor om de lading te koelen. The New Cool heeft zonnepanelen op het dak en een aangepaste wielas die de remenergie opvangt, welke ontstaat door wrijving bij het remmen. Met deze energie worden de accu’s voor de elektromotor opgeladen. Bijkomend voordeel van de elektromotor is dat hij vele malen stiller is. Daarom kan de trailer laden en lossen in stedelijke gebieden zonder overlast te veroorzaken. Het idee en de twee ontwikkelde prototypes werden genomineerd voor de Herman Wijffels prijs en won de eerste prijs bij de gerenommeerde IAA Trailer Innovation Award, Hannover 2014. Tevens hebben gerenommeerde afnemers aangegeven geïnteresseerd te zijn in de nieuwe koeltrailer.