In de context van sportdeelname, blijven er uitdagingen bestaan voor zowel mensen die momenteel weinig sporten en voor mensen met beperkingen of die moeten revalideren. Dit geldt ook voor de tennissport. Traditionele tennisbanen zijn vaak niet ontworpen om tegemoet te komen aan verschillende mobiliteits- en visuele behoeften, waardoor deelname voor deze groep wordt beperkt. Hier komt het concept van gamification van de tennisbanen in beeld. Door innovatieve technologieën zoals artificiële intelligentie en beeldherkenning te integreren, kunnen we interactieve tennisbanen creëren die niet alleen obstakels wegnemen, maar ook deelnemers, zowel ervaren spelers als beginners, uitnodigen om betrokken te raken bij de sport. Gamification maakt van de tenniservaring een boeiende en lonende activiteit, en biedt daarmee een krachtig hulpmiddel om de sportparticipatie te vergroten en de drempels voor zowel reguliere sporters als mensen met beperkingen te verlagen.
De doelstelling van het project is om binnen 24 maanden een interactieve tennis experience te ontwikkelen, gebaseerd op AI (Smart Vision),, LED-schermen, gamfication, een unieke ballenkanon, waarmee er voor beginnende tennissers, recreanten, talenten, rolstoeltennissers op alle leeftijden een unieke ervaring wordt geboden.
Het concrete beoogde resultaat bestaat uit een prototype Interactieve tennisomgeving (TRL8), bestaande uit: AI-software voor balstuitdetectie, ballenkanon, Ledschermen, high-tech camera’s.
We gaan ervanuit dat we ongeveer dat we na 3 jaar zo’n 135 mensen met een beperking structureel aan het sporten hebben gekregen, wat een maatschappelijke waarde van 10,8 miljoen euro oplevert. Daarnaast verwachten we 450 nieuwe structurele gebruikers zonder beperking, maar, die nu nog niet sporten, wat leidt tot een reductie in de zorgkosten van 1,1 miljoen euro.