Realisatie geïntegreerd Smart Sport shirt

BodyGraph is een Limburgse start-up welke inmiddels een 2-tal jaren bestaat en daarin een uitgebreide haalbaarheidsstudie heeft afgerond naar haar product en de markt economische haalbaarheid. Het product is een smart t-shirt (met sensoren erin) wat de sport- en gezondheidsstatus bijhoudt tijdens het sporten. In eerste instantie gaat het vermarkt worden richting de wielrensport (samenwerking met het Sunweb team) en in een later stadium richting andere markten zoals de medische markt. BodyGraph is gestart in 2019 met het realiseren van haar eerste hardware prototype.

Om alle ruwe data van de sensoren te verwerken en deze te vertalen in nuttige informatie die de gebruiker van het smart t-shirt kan helpen, heeft BodyGraph de samenwerking opgezocht met Genzai. Genzai is tevens een Limburgse startup (gevestigd op de Brightlands Campus in Venlo) die gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie (A.I.). Het doel is om de sensor data met behulp van A.I. technologie te vertalen in nuttige “actionable” informatie voor de gebruiker.

Deze MIT-Zuid aanvraag wordt gezamenlijk ingediend door BodyGraph en Genzai om de geïntegreerde hardware/software oplossing verder te ontwikkelen. Vanaf de status van een hardware prototype (status eind 2019) tot en met een volledige product oplossing die naar de markt gebracht kan worden.

De smart wearable markt is een sterk groeiende markt (70 miljard USD in 2027 volgens IDC), waarbinnen slim textiel de snelst groeiende deelmarkt is. Het unieke van het BodyGraph product, De Textile Coach, is dat het 6 verschillende sensoren bevat (Fitbit, Apple Watch en Samsung Watch hebben bijvoorbeeld slechts 2 sensoren) waardoor het een breder scala aan factoren kan meten (breedte van de informatie). Daarnaast is de betrouwbaarheid van de gemeten data hoger (doel is om de betrouwbaarheid van medische meetapparatuur te bereiken), door de plek op het lichaam waar gemeten wordt en door de integratie van de sensoren in het t-shirt. Daarnaast moet het BodyGraph product straks persoonlijke sport-, gezondheids- en medische adviezen kunnen geven die “actionable” zijn. Dit is een grote stap verder dan puur historisch gemeten data rapporteren zoals de bestaande smart watches / wearables doen.

Qua design en gebruiksgemak moet het een echt design product worden waarin gebruikers graag gezien willen worden en wat gemakkelijk bruikbaar is. Zo zijn de t-shirts gewoon wasbaar in de wasmachine doordat er geen elektronica en kabels in het t-shirt zitten.

Doel en uitdaging van dit innovatie project is om een volledig geïntegreerd en werkend product te ontwikkelen dat verkocht kan worden in de wielrensport. In latere fasen wordt er uitgebreid naar andere deelmarkten binnen de sport en de medische markten.

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
R&D samenwerking (R&D)
Regio
Limburg
Projectlocatie
BAEXEM
Startdatum:
1-1-2020
Einddatum:
30-6-2021

Begunstigde:

Adres:
Haelenscheweg 1
BAEXEM
Nederland
Partner(s):
BodyGraph B.V.; Genzai B.V.

Financiering

Rijk:
€ 159.138
Limburg:
€ 159.138
Overig :
€ 159.138
Totaal publiek:
€ 477.414
Totaal privaat:
€ 591.084
Totale subsidiabele kosten:
€ 1.068.498

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek