De omstandigheden waaronder de reiziger en logistieke dienstverlening in Nederland plaatsvind wordt steeds complexer en hoger in tempo; reizigers, dienstverleners, klanten en overheden stellen steeds hogere eisen aan de mobiliteit van het vervoer. Naast het OV zien we deze compliciteit ook in de logistieke sector terug. In beide sectoren gaat het om het matchen van vraag en aanbod prijzen met vervoersmiddelen. ICT kan uitkomst bieden in beide sectoren door op basis van relevante informatie een flexibele routeplanning mogelijk te maken voor de laagste prijs en met instructies over welk vervoersmiddel en de lokale omstandigheden.
De hoofddoelstelling van dit project is de ontwikkeling van een prototype softwareplatform, waarmee mobiliteit van personen en goederenstromen in de logistiek op macro- en op microniveau kunnen worden geoptimaliseerd. Op macroniveau gaat het om het dynamisch optimalisatie van de routeplanning die chauffeurs afleggen langs hun stop- of afleveradressen. Hierbij zal de niet-geplande vraag automatisch worden meegenomen. Op microniveau is het van belang dat nieuwe chauffeurs worden geïnstrueerd over de eisen van, en omstandigheden bij, de afnemer.
De business case van Optimale Multi-Modale Mobiliteit bestaat uit zeven onderdelen: Optimaal inzicht en keuze in beschikbare vervoerscapaciteit, de laagste prijs, de kortste route, een besparing in (vrachtwagen en auto) kilometers, een besparing op de scholingskosten voor nieuwe chauffeurs, besparing op de wachttijd tijdens stops en een toename in de klanttevredenheid onder reizigers en afnemers.