Mobile Continuous Cutting Platform

Mobile Continuous Cutting Platform

Wanneer treinen over spoorstaven rijden, treed slijtage op. Daardoor vervormen de spoorstaven en ontstaan kleine haarscheurtjes. Om zorg te dragen dat het spoorwegnet intact blijft, het spoor veilig blijft, en de onderhouds- en of vervangingskosten beperkt blijven, worden de spoorstaven geslepen. Het slijpen en herprofileren van spoorstaven gebeurt momenteel met slijptreinen. Dit slijpen gaat gepaard met enorme geluidsoverlast en een grote vonkenregen, met als gevolg veel fijnstof productie door het residu van de geslepen spoorstaven. Hierdoor is deze methode ongeschikt voor bepaalde omgevingen zoals rangeerterreinen, tunnels, overwegen, wissels en beboste gebieden.

Het is de doelstelling van Rail Restore en Nimex om een Mobile Cutting Unit (MCU) met een curved abrasive waterjet nozzle te ontwikkelen die het mogelijk maakt om spoorstaven met een exacte curve te snijden en herprofileren op plekken waar rails op dit moment niet kan of mag worden geslepen. Het project leidt tot een innovatieve curved abrasive waterjet die ingezet gaat worden om op een mobiel voertuig, in de buitenlucht en op locatie, spoorstaven te snijden.

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
R&D samenwerking (R&D)
Regio
Noord-Brabant
Projectlocatie
BREDA
Startdatum:
01-10-2016
Einddatum:
30-09-2018

Begunstigde:

Begunstigde:
Rail Restore B.V.
Adres:
Middachtenstraat 25
BREDA
Nederland
Partner(s):
Rail Restore B.V.; Nimex B.V.

Financiering

Rijk:
€ 100.032
Noord-Brabant:
€ 100.032
Overig :
€ 533.745
Totaal publiek:
€ 733.808
Totale subsidiabele kosten:
€ 733.808

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek