L-Bow

L-Bow

De huidige situatie in de offshore sector is dat er geen kosteneffectieve, veilige en goedkope manieren zijn om vanaf een schip toegang te krijgen tot offshore objecten. Hierdoor is het overbrengen van mensen en materiaal tussen schip en object inefficiënt en zijn de gebruikte methoden ingewikkeld en/of duur. Onder slechtere weersomstandigheden zijn de huidige beschikbare methoden niet altijd toereikend, waardoor het werk stil komt te liggen. Doelstelling van dit project is om door middel van de ontwikkeling van de motion compensated gangway L-Bow in deze behoefte te voorzien.

Als de L-Bow in de offshore wordt ingezet ontstaat hierdoor een veilige, snelle, stabiele, en goedkope methode om mens en materiaal tussen schip en offshore object te laten bewegen. Door de innovatieve, actieve bewegingscompensatie is het ook mogelijk tijdens slechte weersomstandigheden de activiteiten te continueren. De L-Bow is eenvoudig te bedienen en compact. Ook is de L-Bow duurzaam, doordat het brandstofverbruik van het schip niet wordt beïnvloed om de verbinding tot stand te brengen. De technisch uitdaging van dit project is om een gangway te ontwikkelen die snel en alert reageert op onderlinge bewegingen tussen object en schip en deze compenseert met drie vrijheidsgraden. Dit wordt bereikt door een scharnierconstructie te ontwerpen met een tussenstuk. Dat tussenstuk werkt via de hoofddraaihartlijn samen met de basisgangway en via een hulpdraaihartlijn met de hoofd-gangway.

De innovatie van de L-Bow bestaat uit:

  • Veilige actieve en passieve verbinding tussen schip en object;
  • Efficiënte en veilige transfer van personeel in ruwe zeegang tot golfhoogtes van 3, 5 meter;
  • Verbetering in offshore Operations en Maintenance onder slechtere weersomstandigheden;
  • Compacte unit, snel operationeel inzetbaar, volgens het plug and play principe;
  • Aanzienlijke reductie van de logistieke & maintenance kosten, de L-Bow heeft het formaat van een standaard 40 voet container;
  • Reductie van footprint op het dek.

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
R&D samenwerking (R&D)
Regio
Zeeland
Projectlocatie
SINT-JANSTEEN
Startdatum:
01-09-2015
Einddatum:
31-08-2017

Begunstigde:

Begunstigde:
P.T.S. Machinery B.V.
Adres:
Australiaweg 2
SINT-JANSTEEN
Nederland
Partner(s):
P.T.S. Machinery B.V.; Asisto Engineering B.V.

Financiering

Rijk:
€ 100.024
Zeeland:
€ 100.024
Overig :
€ 786.489
Totaal publiek:
€ 986.538
Totale subsidiabele kosten:
€ 986.538

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek