Full Electric Telehandler

Diesel is vandaag de dag, naast een populaire brandstof, geregeld in het nieuws. Helaas is dit nieuws zelden positief. De negatieve gevolgen van dieselverbranding zijn welbekend, maar toch lijkt het niet te lukken het dieselgebruik afdoende terug te dringen. Hierbij gaat in het bijzonder de aandacht uit naar de bebouwde omgeving, waar veel mensen gezondheidsschade ondervinden van een matige tot slechte luchtkwaliteit.

Gelukkig is er ook positief nieuws. Er worden talloze initiatieven ontplooid om ons wegvervoer te elektrificeren. Elektrische voertuigen zijn immers emmissievrij. Zo is het inmiddels alweer enige tijd mogelijk om bij de plaatselijke autodealer een elektrische auto te bestellen. Dit geldt echter niet voor grote werkvoertuigen zoals verreikers. Hoewel de markt om elektrische alternatieven staat te springen, blijken deze grootverbruikers van diesel niet gemakkelijk te elektrificeren. Wanneer er een elektrische motor in een verreiker wordt toegepast is er namelijk een onwerkbaar groot accupakket nodig om een aanvaardbare werkduur te garanderen.

In dit project gooien de partners het bestaande verreikerconcept op de schop. Door optimaal gebruik te maken van de kenmerken van elektrische aandrijvingen, bestaande waterstof gebaseerde technologie uit de (elektrische) automotive sector te valoriseren en een efficiëntere aandrijving op basis van twee separate, software-gestuurde elektrisch-hydraulische aandrijflijnen te ontwikkelen wordt in dit project een prototype gerealiseerd met een werkduur van 8 tot 10 uur.

Lead partner Urban Mobility Systems is sinds haar oprichting actief als ontwikkelaar van elektrische voertuigen. De markt van grote werkvoertuigen is volledig nieuw voor het bedrijf. In dit project is Urban Mobility Systems hoofdverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn. Het recent gestarte Electric Drive Solutions zal actief worden in de ombouw van dieselbussen naar elektrische bussen. Met haar team van ervaren carrosseriebouwers zal zij in dit project de hoofdverantwoording dragen voor de frame- en carrosserieontwikkeling en de realisatie van het prototype. VHS Special Products, onderdeel van Vissers Heftruck Service, is een gevestigde speler in de markt voor werkvoertuigen sinds 1996. Zij zal haar unieke marktkennis en technische kennis op het gebied van Manitou verreikers voornamelijk inzetten voor het opstellen van de juiste productspecificaties, het testen van het prototype en de vermarkting van het product na afloop van het project.

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
R&D samenwerking (R&D),
Regio
Noord-Brabant
Projectlocatie
OSS
Startdatum:
01-01-2019
Einddatum:
31-12-2020

Begunstigde:

Begunstigde:
Urban Mobility Systems B.V.
Adres:
Rijnstraat 7D
Nederland
Partner(s):
Urban Mobility Systems B.V.; Electric Drive Solutions B.V.; VHS Special Products B.V.

Financiering

Rijk:
€ 89.613
Noord-Brabant:
€ 89.613
:
€ 89.613
Totaal publiek:
€ 268.839
Totaal privaat:
€ 341.772
Totale subsidiabele kosten:
€ 610.611

Statistieken

Totale subsidiale kosten
Totaal publiek
Menu

VAN IDEE
TOT INNOVATIETRANSITIE UITVOERING

Pauzeer
Jaarverslag Stimulus Programmamanagement 2020

Bekijk hier

Bekijk ons jaarverslag