Circular Sunroof System

Binnen de automotive sector draait alles om slimmer gebruik van grondstoffen, CO2-reductie en nieuwe
mobiliteitsconcepten. OEM’s vragen daarom om lichtgewicht structural parts die bijzonder duurzaam zijn.
Momenteel vormt metaal nog het belangrijkste productiemateriaal. Groot pluspunt van metaal zijn
technische eigenschappen als stijfheid en lange levensduur. Dit is letterlijk van levensbelang waar het om
auto’s draait. Daarentegen doet dit conventionele materiaal echter een groot beroep op fossiele
grondstoffen en het is zwaar waardoor autogebruik leidt tot verhoogde CO2-uitstoot. Om deze reden wil
het consortium R&D verrichten naar materialen en productietechnologie met het oog op het ontwikkelen
van marktklare “structural parts” vervaardigd uit innovatieve thermoplastische composiet materialen, als
eerste een sunroof systeem.
Om deze innovatie te realiseren slaan verschillende MKB partijen uit de keten de handen ineen. De R&D-
activiteiten worden uitgevoerd door een consortium bestaande uit Polyscope Polymers (Materiaal
supplier), Eurocarbon (Materiaal supplier), Kupron (Tier 2 toeleverancier) en Stichting CLAUT (Business
developer). Alle partijen zijn gevestigd in de provincie Limburg en beschikken over hun eigen specialisatie
in de automotive industrie.
Auto’s bevatten tal van structural parts, waaronder bumpers en dashboardkastjes. In dit project richt men
zich op de ontwikkeling van sunroof frames om de te ontwikkelen materialen en technologie in de markt
eerst voor een specifiek product te valoriseren. De keus voor sunroof frames was voor de hand liggend
gezien de expertise en het netwerk van het consortium en de groeiende marktvraag naar sunroofs.
De technische innovatie wordt opgebouwd in verscheidene stappen:
1. De ontwikkeling van hoogwaardige plastics met o.a. een bijzondere stijfheid en sterkte;
2. De ontwikkeling van composieten met vezels en versterkingen met weef- en vlechttechniek;
3. Het ontwikkelen van prototype spuitgiettechnologie en matrijzen.
Op basis van deze stappen is alle technologie gereed om de productie van het sunroof frame te starten.
De technische complexiteit is gelegen in de complementariteit van de stappen resulterend in een product
dat aan de wet- en regelgeving omtrent veiligheid voldoet. Zowel het type vezel, als het type plastic en de
technologie waarmee deze letterlijk verweven zijn, zijn bepalend voor de kwaliteit van het materiaal.
Samen met het materiaal heeft het productieproces impact op de stevig- en stijfheid die in het
eindproduct gerealiseerd wordt. Concrete uitdagingen schuilen in de polymeren in combinatie met de
additieven, de vorm van de vezels en de richting van weven/vlechten en het design dat disassembly
vereenvoudigt. Uiteindelijk dient het eindproduct zonder toepassing van stalen inserts aan de
kwaliteitseisen te voldoen.
Dit project bevindt zich op het snijvlak van de internationale topclusters High Tech Systemen &
Materialen en Chemie & Materialen. Deze waardevolle crossover ontstaat doordat chemische en
hightech materialen en technologieën gecombineerd worden om een nieuw product te ontwikkelen en op
de markt te brengen. Het project sluit aan op de doelstellingen van de MIT regeling, omdat het de Zuid-
Nederlandse economie versterkt door het valoriseren van kennis in een innovatief product dat ontwikkelt
en vermarkt wordt door Limburgse MKB bedrijven.
Dit voorstel is eveneens ingediend in het kader van de OP Zuid 1b2 tender. De commissie vergaderingen
zullen pas in september plaatsvinden, wanneer de MIT deadline reeds gesloten is. Derhalve is ervoor
gekozen om de aanvraag in te dienen in het kader van de MIT, zonder rekening te kunnen houden met
de uitslag van de OP Zuid call. Wij verzoeken de commissie de aanvraag te beoordelen op basis van de
MIT criteria.

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
R&D samenwerking (R&D)
Regio
Limburg
Projectlocatie
GELEEN
Startdatum:
01-09-2017
Einddatum:
31-08-2019

Begunstigde:

Begunstigde:
Polycope Polymers B.V.
Adres:
Prins de Lignestraat 28
GELEEN
Nederland
Partner(s):
Polycope Polymers B.V.; Stichting CLAUT; Eurocarbon B.V.; Kupron Prototypes B.V.

Financiering

Rijk:
€ 33.700
Limburg:
€ 33.700
:
€ 169.053
Totaal publiek:
€ 236.452
Totaal privaat:
€ 183.971
Totale subsidiabele kosten:
€ 420.423

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek