SMESH Powertrain Truck

Op dit moment is het voor de transportsector economisch nog onaantrekkelijk om over te stappen op alternatieve brandstoffen. Accu’s zijn duur, groot en zwaar, de oplaadtijd is lang, de actieradius beperkt en de oplaad-infrastructuur nog niet aanwezig. Vooral een duurzame oplossing voor zwaardere trucks lijkt nog ver weg.
Grote technologische upgrades zijn nodig om met name zwaardere trucks efficiënt op te laden. Tegelijkertijd zijn er belemmeringen voor de acceptatie van e-trucks: nieuwe voertuigen moeten bewezen betrouwbaar zijn, consumenten moeten worden opgeleid en werknemers, dealers en klanten moeten worden opgeleid. Verder zijn er uitdagingen bij het beheer van de nieuwe toeleveringsketen en het opzetten van de productie van nieuwe voertuigen.
Ook trucks op waterstof of andere milieuvriendelijke brandstoffen lijken nog ver weg.

Middels dit project willen we een innovatief ‘platform’ bouwen waarmee een grote stap gezet gaat worden richting de verduurzaming van de transportsector. Vooral voor ‘heavy duty’ trucks waarvan verwacht wordt dat deze als laatste helemaal duurzaam kunnen zijn. We bouwen een uniek platform met SmeshGear wat betekent: mechanisch schakelen zonder rendementsverlies en op een simpele, eenvoudige en betrouwbare manier, waardoor er een betere controle en beheersing van de machine ontstaat. SmeshGear creëert een bijschakelbaar extra (hoger of lager) toerental aan een draaiende as.

Projectinformatie

Programma:
Prioriteit
R&D samenwerking (R&D)
Regio
Noord-Brabant
Projectlocatie
NETERSEL
Startdatum:
01-02-2019
Einddatum:
31-01-2021

Begunstigde:

Begunstigde:
Smesh Works! B.V.
Adres:
Fons van der Heijdenstraat 14
NETERSEL
Nederland
Partner(s):
Smesh Works! B.V.; G.T.A. (Gear Technology Applications) B.V.; Ruud Visser Engineering

Financiering

Rijk:
€ 100.000
Noord-Brabant:
€ 100.000
Overig :
€ 100.000
Totaal publiek:
€ 300.000
Totaal privaat:
€ 538.453
Totale subsidiabele kosten:
€ 838.453

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek