Light Vehicle 2025

De automotive sector is een belangrijke economische driver in de EMR, die een grote bijdrage levert aan werkgelegenheid, kennisontwikkeling, onderzoek en innovatie. Wil de sector ook in de toekomst concurrerend zijn, zal de CO2-uitstoot door de hele keten moeten worden teruggedrongen. CO2-reductie betekent brandstofbesparing. Hiervoor moeten auto’s over de hele linie lichter worden. De implicaties zijn enorm: er zijn nieuwe materialen en compleet nieuwe productieprocessen nodig. Daarbij betekent CO2-reductie ook prioriteit geven aan duurzame productieprocessen en duurzame materialen; CO2-reductie van ‘well to wheel’.

OEM’s zijn zich hier bewust van en kennisinstellingen (KI’s) doen veel onderzoek hiernaar, maar het probleem ligt bij de toelevering: KMO’s worden vaak zo opgeslokt door de dagelijkse gang van zaken dat de innovatiekracht ontbreekt die nodig is om op de lange termijn concurrerend te zijn. Daarom moet zowel het bewustzijn als innovatie op materiaalgebied worden gestimuleerd.
Voortbouwend op de resultaten van eerdere via Interreg gesubsidieerde EMR-projecten (“Automotive.NET”, “ACEMR”) wil het samenwerkingsverband “Light Vehicle 25” de concurrentiepositie van de EMR versterken door het ontwikkelen van grensoverschrijdende waardeketens in de automotive-sector op het gebied van lichtgewichttechniek. Met name moet nauwere samenwerking tussen bedrijven en onderzoeksinstellingen over grenzen heen leiden tot de gezamenlijke ontwikkeling en vermarkting van nieuwe lichtgewichtonderdelen voor de auto-industrie. In het kader van het project zullen door grensoverschrijdende consortia drie prototypes worden ontwikkeld, die moeten leiden tot aanzienlijk minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Na de productie- en testfase willen de partners de resultaten van de gesubsidieerde demoprojecten actief verspreiden, met name richting potentiële klanten, zoals de belangrijkste doelgroep van OEM’s (original equipment manufacturers). Tegelijkertijd wordt het dankzij het project mogelijk dat de twee deelnemende beroepsopleidingen en opleidingscentra in Wallonië nieuwe modules over ‘nieuwe technologieën’ in hun curriculum opnemen.

Projectinformatie

Programma:Subprogramma
Euregio Maas-Rijn
Prioriteit
(Cofinanciering Provincie Noord-Brabant (COFIN))
Regio
Noord-Brabant
Projectlocatie
Helmond
Startdatum:
01-09-2016
Einddatum:
01-09-2019

Begunstigde:

Begunstigde:
AutomotiveNL
Adres:
Steenovenweg 1, 5708 HN, Helmond
Helmond
Nederland, Belgie, Duitsland
Partner(s):
Flanders Make
Universite de LIege
AGIT
RWTH Aachen University

Financiering

EU (EFRO)
€ 1.199.198
Rijk:
€ 78.611
Noord-Brabant:
€ 12.870
Overig :
€ 482.636
Totaal publiek:
€ 1.773.315
Totaal privaat:
€ 625.080

Statistieken

Totale subsidiale kosten

Totaal publiek