Grensoverschrijdende R&D-samenwerking van bedrijven (B2B) in de EMR+ is nog steeds geen vanzelfsprekende zaak. Met name binnen KMO’s, ofwel de ‘ruggengraat’ van de economie in de EMR+, worden nog niet veel innovatieve grensoverschrijdende activiteiten ontplooid. Tegelijkertijd hebben recente pilotprojecten zoals TTC en GCS op overtuigende wijze laten zien dat de pre concurrentiële R&D-ontwikkelingsfase zich uitstekend leent voor het opbouwen van structurele grensoverschrijdende samenwerking, waarbij KMO’s bereidwillig en met veel enthousiasme op zoek gegaan zijn naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en marktkansen, iets wat zij zonder de projecten niet actief zelf zouden hebben gedaan.
Het project Innovation2Market EMR is gedeeltelijk een vervolg op eerdere Interreg-projecten op het gebied van business-to-business. Het project berust op drie pijlers: netwerken, bedrijfs- en innovatieontwikkeling en marketing en communicatie. Dit project moet business-to-business-kansen in de EMR stimuleren door (uitbreiding van) grensoverschrijdende netwerken, het creëren van business- en innovatiestructuren en grensoverschrijdende marketing- en communicatiestrategieën. De pijlers worden weliswaar als afzonderlijke activiteiten gepresenteerd, maar zij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De partners noemen met name de noodzaak van grensoverschrijdende samenwerking binnen de EMR.