Oorlogsmuseum Overloon neemt publiek mee in een vernieuwende ervaring

Oorlogsmuseum Overloon: Verleiding en beleving

Het nationale én internationale publiek meenemen in een vernieuwende ervaring, dat is het doel van het LOF Brabant project ‘Oorlogsmuseum Overloon: Verleiding en beleving’. De Coronapandemie gooide wat roet in het eten, maar na afzwakking van de maatregelen kan het Oorlogsmuseum Overloon eindelijk zijn nieuwe gezicht laten zien aan het grote publiek. Wij spraken Erik van den Dungen, directeur van het Oorlogsmuseum Overloon, over de stappen die gezet zijn om te komen tot deze nieuwe beleving van het museum.

“De aanleg van de fietsbrug heeft de wereldpers gehaald en is genoemd in The New York Times”

Project: Oorlogsmuseum Overloon: Verleiding en beleving

Aanvrager:

Oorlogsmuseum Overloon

Financiering:

Sinds 2018 heeft het Oorlogsmuseum Overloon geïnvesteerd in zijn aanbod en fysieke infrastructuur. Een van de hoofdactiviteiten binnen het project is de aanleg van een indoor fietsbrug. Met de aanleg van de fietsbrug heeft het museum een primeur. Wereldwijd is dit namelijk de eerste fietsbrug die letterlijk door een museum loopt. “Het nieuws rondom de aanleg van de fietsbrug bleef niet onopgemerkt”, zo vertelt Van den Dungen.  “De primeur heeft de wereldpers gehaald en is genoemd in The New York Times.” De brug is 90 meter lang, ligt op een hoogte van drie meter en neemt fietsers tijdens de openingsuren gratis mee door de Tweede Wereldoorlog-collectie van het museum. Het pad maakt onderdeel uit van de fietsroute ‘Aan de andere kant’ die het Oorlogsmuseum verbindt met Britse en Duitse militaire begraafplaatsen in de omgeving. Op 26 maart 2020 zou het fietspad feestelijk geopend worden. Door de coronapandemie heeft deze officiële opening helaas niet plaats mogen vinden, maar is de brug stilzwijgend in gebruik genomen.

Fietsroute als call to action
Eenmaal binnen krijgen de fietsers een sneak-preview van een deel van de collectie over de bevrijding van Noordwest-Europa. Een deel dat bestaat uit meer dan honderd militaire voertuigen en kanonnen. Het Oorlogsmuseum wil hiermee fietsers verleiden om af te stappen of op een later moment terug te keren om als betalende gast het gehele museum te bezoeken voor een complete beleving.

Beleving van verhalen
Van den Dungen licht toe hoe het museum verder inzet op zijn beleving: “We hebben ervoor gekozen om multimedia in te zetten om belangrijke, persoonlijke verhalen uit de Tweede Wereldoorlog te kunnen vertellen.” Het museum biedt daarnaast de bezoeker de keuze om de gehele tentoonstelling vanuit  Nederlands of Duits perspectief te beleven. Met deze vernieuwende beleving hoopt het museum naast Nederlandse bezoekers ook meer Vlaamse en Duitse bezoekers te verwelkomen in het museum.

Roet in het eten
In 2019 boekte het museum een recordaantal van maar liefst 130.000 bezoekers. De verwachting voor het bezoekersaantal van 2020 lag op 125.000. Uitgerekend in het jaar waarin Nederland haar 75-jarige bevrijding vierde en er dus volop publiek verwacht werd, moesten de deuren vanwege de coronacrisis maandenlang gesloten blijven. “Op belangrijke momenten, bijvoorbeeld tijdens de geplande opening van de fietsbrug en op 4 & 5 mei, waren we helemaal dicht”, zegt Van den Dungen. “Dat scheelt ons heel veel publiek. Daarmee missen we niet alleen de entreegelden, maar ook onze horeca en de museumwinkel hadden in die tijd geen inkomsten.”

Anderhalve Meter Team
Het museum bleef optimistisch en stelde daarom direct in april 2020 een Anderhalve Meter Team (AMT) in dat moest onderzoeken hoe voldoende ruimte gemaakt kan worden voor bezoekers, zodat er bij versoepelingen van de maatregelen veilig bezoekers ontvangen konden worden. Van den Dungen over de getroffen maatregelen: “Met een leger aan medewerkers en vrijwilligers hebben wij in korte tijd veel voorbereidingen getroffen om museumbezoekers verantwoord te mogen ontvangen. Het museum heeft drie meter brede gangpaden gecreëerd, zodat bezoekers alle ruimte krijgen om de collectie te bekijken en elkaar zonder problemen kunnen passeren.”

Lening LOF Brabant
Voor het realiseren van bovenstaande investeringen heeft het Oorlogsmuseum onder andere gebruik gemaakt van externe financiering van het Leisure Ontwikkel Fonds Brabant. “De lening van het LOF Brabant bleek van toegevoegde waarde in het versneld uitvoeren van de investeringen”, beaamt Van den Dungen. “Hoewel de lening niet het geheel aan investeringskosten heeft gedekt, is de financiering wel degelijk noodzakelijk gebleken om de aanleg van de fietsbrug en de uitbreiding van de horeca door te laten gaan. Dankzij deze lening hebben we onze plannen op korte termijn kunnen realiseren.” De lening die het Oorlogsmuseum heeft ontvangen vanuit het LOF Brabant is inmiddels geheel afgelost.

Menu
VAN IDEE
TOT INNOVATIETRANSITIE UITVOERING
Jaarverslag Stimulus Programmamanagement 2020

Bekijk hier